
Harderwijk minst veilige Gelderse gemeente om te fietsen
HARDERWIJK – De scholen zijn weer begonnen en na een rustige zomerperiode is de weg weer bezaaid met fietsers. Oppassen geblazen dus in het verkeer. Vooral in Harderwijk en Heumen lopen fietsers risico, want nergens in de provincie gebeuren zo veel ongelukken met tweewielers als in deze twee gemeenten. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Independer op basis van ongevallengegevens van Rijkswaterstaat.
Ten opzichte van andere provincies is Gelderland relatief veilig voor fietsers. Jaarlijks gebeuren er zo’n 7,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt lager dan landelijk gemiddeld (8,5). Wel zijn er grote verschillen per gemeente.
Grootste kans op fietsongeval, dit zijn de uitschieters
Ten opzichte van het aantal inwoners blijken Harderwijk en Heumen de minst veilige Gelderse gemeenten voor fietsers. Per 10.000 inwoners gebeuren hier volgens de meest recente cijfers 10,9 fietsongevallen per jaar.
De vijf minst veilige Gelderse gemeenten om te fietsen zijn als volgt:
Harderwijk en Heumen: beide 10,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Arnhem: 10,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Ermelo: 10,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Ede: 10 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Putten: 9,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
De gemeente Scherpenzeel blijkt juist het veiligst. Hier gaat het jaarlijks om 2 ongevallen per 10.000 inwoners.
Vaak auto betrokken bij fietsongeval
Bij veel fietsongevallen is een personenauto betrokken: in Gelderland gaat het om 55,4% van alle fietsongelukken. Vooral in Doesburg ligt dit percentage hoog. Hier gaat het zelfs om 83,3% van alle ongelukken met fietsers. Ook in Druten (80%) en Culemborg, Duiven en Epe (75%) worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door auto’s. Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks zegt hierover: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”
Reacties met de meeste stemmen
Actieve discussies
Recente reacties